Ljubljanski teden mode (LJFW) se je v petek pozno zvečer zaključil v velikem slogu, polnem svežega navdiha in kreativne energije. Pista je še peti dan zapored zaživela s kolekcijami, ki so bile kot običajno zelo samosvoje in originalne. Vrhunec dogodka je bila podelitev nagrad WOW za najboljšo kolekcijo, ki ni izstopala zgolj po estetiki, temveč je uspela ustvariti celovit svet, v katerem se prepletata oblikovanje in pripovedna moč. Nagrado je prejela modna znamka JSP, pod katero ustvarjata sestri Svetlana in Jelena Proković.
Letošnja edicija LJFW je prinesla svežino, drznost in kreativnost, ki so navdušile obiskovalce in modno javnost. V središču dogajanja je bil Center Rog, kjer se je zgodil pravi praznik mode, ki je znova pokazal, da slovenski oblikovalci ustvarjajo vrhunske kolekcije, ki si zaslužijo mednarodno pozornost. Dogajanje je bilo polno presenečenj, modnega utripa in mladostne energije, saj so se predstavili tako uveljavljeni oblikovalci kot tudi mladi talenti, ki vstopajo na modno sceno s svežimi idejami.
Posebnosti letošnje edicije
LJFW 2024 je izstopal zaradi izjemne mešanice tradicionalnih tehnik in sodobnih trendov, ki jih slovenski oblikovalci vse bolj suvereno vključujejo v svoje delo. Dogajanje v Centru Rog je prineslo urbano vzdušje, saj je ta prostor, ki združuje sodobno kulturo in ustvarjalnost, postal popoln ambient za predstavitev najnovejših modnih kolekcij. Letošnja edicija je slavila trajnost in vključevanje naravnih materialov, kar se je odražalo v številnih kolekcijah. Oblikovalci so svoje kreacije pogosto podprli z elementi, ki spodbujajo okoljsko odgovornost, kot so reciklirani materiali, naravna barvila in počasna moda.
Poleg modnih revij je LJFW ponudil tudi spremljevalne dogodke, ki so vključevali delavnice, okrogle mize in razprave o prihodnosti mode, vlogi lokalne scene in izzivih, s katerimi se sooča industrija. Dogodek je tako postal prostor za izmenjavo idej in mreženje, kar je še dodatno okrepilo njegov pomen v slovenskem in širšem modnem prostoru.
Center Rog kot središče dogajanja
Center Rog se je izkazal kot odlična izbira za gostitev tedna mode, saj ponuja sodoben in funkcionalen prostor, ki omogoča dinamično dogajanje in ustvarjanje edinstvenega vzdušja. Prostor je s svojo industrijsko estetiko in prilagodljivostjo omogočal raznolike scenografske rešitve, ki so popestrile modne revije. Kombinacija svetlobe, zvoka in arhitekture je dodala posebno dimenzijo vsaki kolekciji, kar je obiskovalcem omogočilo, da so doživeli modo na povsem novi ravni.
Organizatorji so poskrbeli za edinstveno izkušnjo, kjer so obiskovalci lahko začutili energijo in kreativnost, ki ju moda prinaša. Center Rog je bil zasnovan kot stičišče umetnosti in kulture, kar je odlično dopolnjevalo koncept LJFW. Tu se je prepletalo urbano in tradicionalno, inovativno in klasično, kar je ustvarilo odlično kuliso za prikaz slovenske mode.
Modna scena v Sloveniji
Slovenska modna scena je vsekakro zelo samozavestna, saj oblikovalci raziskujejo lastno identiteto in korenine, hkrati pa se na zelo oseben način prilagajajo trendom. Moda v Sloveniji pogosto temelji na trajnosti, ročnem delu in kakovosti materialov, kar so vrednote, ki postajajo pomembnejše tudi na globalni ravni. Veliko oblikovalcev se obrača k lokalnim tradicijam in jih vpleta v sodobne kolekcije, kar daje njihovim stvaritvam poseben pečat in avtentičnost.
Pomembno vlogo ima tudi povezanost s širšo umetnostjo, kjer moda postaja več kot le oblačilo – postaja izraz kulture, življenjskega sloga in družbenih sprememb. Oblikovalci uporabljajo različne umetniške pristope, da bi skozi modo izrazili aktualna vprašanja, kot so trajnost, socialna pravičnost in odnos do okolja.
Slovenski modni oblikovalci vse bolj pogumno stopajo na mednarodno sceno in iščejo priložnosti za sodelovanje s tujimi blagovnimi znamkami. Na LJFW smo lahko opazili, da slovenska moda postaja vedno bolj globalna, a hkrati ohranja svojo specifičnost. Oblikovalci so pokazali, da lahko majhna država ustvari nekaj velikega, čeprav je izzivov na poti do uspeha veliko.
Najbolj izstopajoče kolekcije
Med letošnjimi kolekcijami so izstopale tiste, ki so s svojimi inovativnimi pristopi in vizijo prinesle nekaj svežega. Oblikovalci so posegali po različnih tehnikah in materialih, od minimalističnih krojev do bogatih tekstur in ročno izdelanih detajlov. Veliko pozornosti je bilo namenjene tudi obutvi in dodatkom, ki so bili zasnovani kot del širše zgodbe posamezne kolekcije. LJFW 2024 je bil dokaz, da slovenska moda živi in diha, ter da se s svojo avtentičnostjo in ustvarjalnostjo vse bolj utrjuje na mednarodnem zemljevidu. Vse skupaj je bilo več kot le teden mode – bil je poklon kulturi, umetnosti in ustvarjalnosti, ki prebija meje in spreminja percepcijo o tem, kaj vse moda lahko pomeni.
Nekaj dobronamernih kritik
Kljub temu da je Ljubljanski teden mode pomemben dogodek za slovensko modno sceno, se tudi letos ni mogel izogniti nekaterim pomanjkljivostim. Ena izmed glavnih kritik je zagotovo dolžina samega tedna. Za tiste, ki ne živijo v Ljubljani, je tedensko dogajanje razvlečeno, saj je obiskovanje modnih revij v različnih terminih logistično zahtevno in tudi finančno obremenjujoče. Morda bi bilo smiselno razmisliti o bolj zgoščenem urniku, ki bi omogočil, da se dogajanje skoncentrira v manj dni, s čimer bi pritegnili več obiskovalcev iz drugih delov Slovenije in tudi tujine.
Poleg tega je prodaja kart postala dvorezen meč. Po eni strani predstavlja pozitiven poslovni model, saj dogodek zagotavlja prihodke in omogoča večjo neodvisnost pri organizaciji. Vendar pa je sama struktura občinstva pogosto precej mešana, saj moda danes privlači vse vrste obiskovalcev – od tistih, ki so resnično zainteresirani za modne trende, do radovednežev, ki dogodek obiskujejo bolj zaradi družabnega aspekta kot zaradi ljubezni do mode. To včasih vpliva na vzdušje v dvorani, kjer se občuti pomanjkanje resničnega razumevanja in spoštovanja do modnega oblikovanja kot umetnosti.
Še ena pomembna točka je dolžina modnih revij, ki so pogosto zelo kratke in obiskovalcem ne omogočajo, da bi dobili pravi občutek za celotno kolekcijo. Nekatere revije so tako skoncentrirane, da se zdi, kot bi se zgodile v nekaj trenutkih, brez možnosti, da bi občinstvo resnično doživelo oblačila, opazilo detajle in razumevanje oblikovalčeve vizije. Krajše revije sicer omogočajo večjo pretočnost dogodkov, a hkrati jemljejo dragoceno možnost, da se vsaka kolekcija predstavi z vsem tistim, kar jo dela edinstveno in vredno pozornosti. Seveda je vse supaj povezano tudi s finančnim vložkom; zato čestitke vsem oblikovalcem, ki na svoji poti vztrajajo z dobro energijo in vizijo, kar je v tem poslu še kako pomembno.