Moda je čudovit svet kreativnosti, izražanja in estetike. A hkrati je tudi ena najbolj manipulativnih industrij, ki zna odlično prepričati ljudi, da potrebujejo vedno več. Od “trajnostne” hitre mode do umetno ustvarjene ekskluzivnosti – poglejmo nekaj največjih prevar, ki jih moda ponuja znova in znova.


1. Trajnostna moda velikih trgovcev? Lepo vas prosim.
V zadnjih letih je vse več hitrih modnih znamk začelo uporabljati izraze kot so eco-friendly, sustainable collection ali conscious fashion. A v resnici gre le za zeleni marketing (greenwashing). Blagovne znamke, ki letno proizvedejo milijone ton oblačil, ki jih ljudje nosijo le nekajkrat, težko pridigajo o trajnosti. Če bi jim šlo resnično za okolje, bi proizvajale manj – a to se seveda ne bo zgodilo.


2. Ekskluzivnost luksuznih znamk: umetno pomanjkanje
Luksuzne modne znamke pogosto ustvarjajo vtis, da so njihovi izdelki redki in ekskluzivni. V resnici pa umetno omejujejo dostopnost, da bi ohranili prestiž in visoke cene. Nekatere znamke celo uničujejo neprodane izdelke, da jih ne bi prodajale po nižjih cenah – vse za ohranitev luksuznega statusa.


3. Bela majica za 500 evrov?
Včasih se res vprašaš, kaj ljudje v resnici plačujejo pri nekaterih oblikovalskih kosih. Enostavna bela majica, izdelana iz enakega bombaža kot tista za 20 evrov, lahko pri luksuzni znamki stane več sto evrov – samo zato, ker ima določen logotip. Resnica? Plačuje se blagovno znamko, ne pa vedno kakovosti.


4. Trendi, ki se vračajo – in jih prodajajo kot nekaj novega
Moda se ciklično ponavlja, to vemo vsi. A vsakič, ko se vrne trend iz preteklosti, ga industrija predstavi kot popolnoma novo revolucijo. Y2K? Povratek 2000. Cargo hlače? Že videno v 90. Minimalizem? Trend, ki se vrača na vsakih nekaj let. Kljub temu nas prepričujejo, da moramo “nujno” kupiti nove kose, čeprav smo enake že nekoč nosili.


5. Sezonski “must-have” kosi: umetno ustvarjena potreba
Vsako sezono se pojavi nekaj “obveznih” kosov, brez katerih naj bi bil vaš stil nepopoln. Letos je to nova oblika torbice, prihodnjo sezono novi škornji. Modna industrija vas ne želi videti zadovoljnih s tem, kar že imate – vedno mora obstajati nova “potreba”, ki jo je treba zapolniti.


6. Dizajnerske kolekcije za high-street trgovine: iluzija luksuza
Ko priznani oblikovalci ustvarijo kolekcije za dostopne znamke, se zdi, da je to odlična priložnost, da imate nekaj dizajnerskega v svoji garderobi. A pogosto so ti izdelki izdelani slabše kot originalne kolekcije, materiali niso enaki, cena pa je še vedno višja od običajnih high-street izdelkov. Je to res vredno?


Kaj se lahko naučimo iz tega?
Moda je lahko čudovita, a pomembno je, da ostanemo kritični in se ne pustimo zavajati. Vsakič, ko nas prepričujejo, da moramo nekaj imeti, se vprašajmo: “Ali to res potrebujem? Ali je kakovostna investicija ali le še en trik, da potrošim več?”
Največja moč v modi je zavesten nakup. Izbirajmo premišljeno, namesto da slepo sledimo industriji, ki se hrani s tem, da nas prepriča v nakupe, ki jih ne potrebujemo.
2 Comments
Dobrodošli so taki članki, ker jaz še vedno pogrnem na 5. točki. Počasi se trudim vlagati v bolj kakovostne kose, samo kaj, ko me vedno kaj premami.
Vem ja, si lahko dava roko 🙁 žal je tako. Hvala Anita in objem