Če dobro pomislim, je zgodba modnega natečaja ITS praktično neverjetna. Razlogov za to je veliko in naj še dodam, da ITS danes praznuje kar 20 let obstoja, kar ni ravno mačji kašelj. Povrh vsega se odvija v Trstu, obmejnem mestu, ki ni bilo nikoli preveč modno usmerjeno, a je skozi čas dokazalo, da moda v bistvu živi prav na robu morja, marsikdaj v obliki divje kreativnosti mladih, ki so skozi čas postali del tega natečaja. Za vse pa je kriva ženska, strastna in ognjevita kot rdeči lasje, ki jih ponosno nosi: Barbara Franchin. Bila je tako vztrajna in trmasta, da se ni pustila niti v času Covida, ostala vizionarka in samosvoja v trenutku, ko se je vsem nam zdelo, da se bo modni svet popolnoma sesul, ostala pa bo le bleda senca digitalnih revij. A tako, hvala bogu, ni bilo.
Mednarodna žirija, ki se je sestala konec junija v Trstu, je med več sto projekti modnih in oblikovalskih šol po vsem svetu izbrala 24 finalistov. Žirija je odkrila ganljive pripovedne poti, sanje o prispevanju k boljšemu svetu in slavljenje analogne razsežnosti, tiskane knjige, varuhinje znanja. Nostalgični družinski spomini, predvsem povezani s starimi starši v tem postcovidnem času. To je eden glavnih trendov, ki jih najdemo v prijavljenih projektih, skupaj s spolno fluidnostjo, ki nima več česa skrivati. In presenečenje: zakriti obrazi, stalnica v preteklih letih, so izginili. Mladi oblikovalci v svojih kolekcijah postanejo celo muze sami sebi.
9. in 10. septembra sta dneva, določena za zaključni dogodek tekmovanja ITS Contest in praznovanje dvajsete obletnice ITS – International Talent Support; dolgo potovanje, ki ga spodbuja zelo specifična misija: iskanje ustvarjalnosti in zaveza, da jo ohranjamo, krepimo in delimo. Letošnji koncept natečaja ITS je The Ark Of Creativity, to je ideja potovanja ITS v teh dveh desetletjih, raziskovanje skrinje na vseh zemljepisnih širinah, ki je zbrala in zaščitila edinstvene primere ustvarjalnosti, ki prihajajo z vsega sveta. . Septembra bodo gostovali tudi finalisti edicij 2020 in 2021, ki prejšnja leta zaradi epidemije covida niso mogli biti prisotni, bodo pa letos prišli v Trst, da skupaj z generacijo 2022 proslavijo ta posebni datum.
O tem, da je ITS zelo pomemben in močan natečaj, pa ni dvoma. Ne gre le za to, da so nagrade, tudi finančne, izredno konkretne, temveč dejstvo, da imajo zmagovalci možnost priti do službe v prestižnih ateljejih širom po svetu. Tudi sama sem letos v žiriji in priznam, da si štejem v čast biti del tako pomembnega dogodka. Žirija bo letos pozdravila tudi vrnitev Demne Gvasalie, kreativne direktorice Balenciage, ki je svoje prve korake v svetu mode naredila kot zmagovalka ITS THREE leta 2004. No, temu se pač reče modni natečaj z veliko začetnico.